Skamieniałości z nabrzeża Bałtyckiego. The Fossils from The Baltic Coast found in Kołobrzeg County. Part I.

Wszystkie prezentowane tu skamieniałości znalazłam na plaży w Kołobrzegu, w lipcu w 2013 roku. Szybko pojawiły się komentarze do zdjęć w poście, zanim zdążyłam doredagować do postu tekst. Informacje o skamieniałościach odnajdziesz już zatem w komentarzach postu, do przeczytania których zapraszam.

More about fossils:
1. Skamieniałości z nabrzeża Bałtyckiego. The Fossils from The Baltic Coast found in Kołobrzeg County. Part I. You are here now!
2. Bursztyny z Sopockiej plaży. Ambers from the Sopot Beach.
3. Relikty przeszłości. Relics of the Past.
4. Skamieniały zarodek. Fossil – Soft Tissue: Fossilized Embryo.
5. Skamieniałości z Bałtyku 2. The Fossils from The Baltic Coast found in Kołobrzeg County. Part II.
6. Skamieniałości z Bałtyku 3. The Fossils from The Baltic Coast found in Kołobrzeg County. Part III.
7. Skamieniałości z Bałtyku 4. The Fossils from The Baltic Coast found in Kołobrzeg County. Part IV.
8. Wyprawy po skamieniałości. In Quest for Fossils.
9. Skamieniałości z Bałtyku 5. The Fossils from The Baltic Coast found in Kołobrzeg County. Part V.
10. Skamieniałości z Bałtyku 6. The Fossils from The Baltic Coast found in Kołobrzeg County. Part VI.
11. Fossils from the Baltic Sea – Part VII and more…

23 thoughts on “Skamieniałości z nabrzeża Bałtyckiego. The Fossils from The Baltic Coast found in Kołobrzeg County. Part I.

    • Dziękuję KBG :) Jeszcze będzie drugi podobny wpis, tylko już krótki. Powiem Ci KBG, iż najlepsze jest to, że takie skamieniałości na plaży w Kołobrzegu leżą. Nie trzeba kopać, tylko trzeba bardzo uważnie grzebać wśród stert kamieni. Najlepiej po sztormie, gdy nowy materiał wyrzucany jest z morza.
      Na razie je zbieram, nie mam jeszcze pomysłu artystycznego co z nimi zrobić. Na razie ciągle je studiuję, pod szkłem powiększającym :) U ryby zachowało się nawet żebrowanie na płetwie brzusznej (na zdjęciu nie widać tego).

      To fantastyczne doznanie studiować te kamienie. Te istoty żyły w morzach i oceanach, zanim pojawiło się życie na lądzie. Paleozoik, mniej więcej 500 – 250 mln lat temu. Tak przypuszczam, że to ta era, bo jednym z okazów jest trylobit, który żył w epoce kambru i permu – obu okresach zawierających się w erze paleozoiku. Jest prawdopodobne zatem, iż na podstawie obecności trylobita, można i resztę skamieniałości datować na tą erę.

      Jest też prawdopodobne, że skamieniałości te “przechował” w pewnym okresie geologicznym lądolód skandynawski – bo to on utworzył kilkanaście tysięcy lat temu nieckę Morza Bałtyckiego… Może ów lądolód “zasilił” Bałtyk owymi skamieniałościami.

      Generalnie, największe wrażenie robią skamieniałe tkanki miękkie, bo pięknie widać strukturę tkanek np. galarety.

      • Zawsze mówiłam, że trazba być uważnym a wiele można zaobaczyć :) wiele może się wtedy cudów zdrzyć i same skarby się pojawią :)
        Takie odkrywanie różnych oznak zaklentych w czasie :) Ty to są największe cuda, prawdziwa magia zaklęta w kamieniach. Doświadczasz prawdziwej podróży w czasie!!!
        Cała Twoja kolekcja jest genialna :) Czekam na kolejne informacje z niecierpliwością :)

  1. No proszę jak to babeczka się dogrzebała do skamielin:)
    Cierpliwa jesteś!
    Powiedziałabym, że ocierasz się o nie lada historię.
    Myślę, że w dłoniach artysty te znaleziska nabierają dodatkowego sensu.
    I przypomniałaś mi zaraz wiersz Szymborskiej:
    “Pukam do drzwi kamienia.
    – To ja wpuść mnie.
    Chcę wejść do Twojego wnętrza,
    Rozejrzeć się dokoła,
    Nabrać ciebie jak tchu[…]”
    Kamienie od zawsze mnie nęciły, a teraz z przyjemnością patrzę na suiseki tworzone przez Japończyków.

    Pozdrawiam!

    • Dziękuję MrsDalloway! Bardzo! Poezja… od razu wchodzę w trans.

      W podziękowaniu, dedykuję Ci MrsDalloway fragment poematu “Odpowiedniki” Ch. Baudelaire`a. Fragment tyczy oczywiście, zarazem, głównego tematu tej dyskusji. Zatem: wierszem Baudelaire`a odpowiadam na poemat Szymborskiej. Niech poeci brzmią, a my chłońmy ich genialne słowa, zainspirowani tak, do naszych kolejnych twórczych poczynań:

      “Odpowiedniki” Charles Baudelaire, fragment:

      “Natura jest świątynią, gdzie filary żywe
      Ślą niekiedy w głąb mroczną zagadkowe głosy –
      Człowiek w lesie symbolów tajne czyta głosy
      Jej praw, czując na sobie spojrzenia życzliwe.
      […]”

  2. Ogłaszam oficjalnie, iż szablon zaczął generować nowe problemy: nie jestem w stanie edytować Waszych postów, tzn. poprawić błędnie wyświetlane czcionki. Szablon przestał akceptować polecenie”edytuj” i potem “uaktualnij” komentarz. Do tej pory dopisywałam przed tekstem komentarza kawałek kodu, który niwelował błędnie wyświetlające się czcionki w Waszych komentarzach – teraz taką korekcję szablon przestał czytać… Zatem Wasze komentarze muszą tak brzydko wyglądać, przykro mi.

    Będę musiała wykupić opcję “edycja kodu”, 30$ za rok… Wtedy zmienię czcionki w całym szablonie. Do tej pory, na szczęście, udaje mi się podmienić czcionki w moich postach, obchodząc kupną możliwość edycji kodu, choć nagłówków z błędem wyświetlania czcionek – już nie da się naprawiać. No cóż, będę musiała wykupić w końcu tą “edycja kodu”, niestety.

  3. Dziękuję KBG !

    Najbardziej oszałamiające jest to, jeśli człowiek uświadomi sobie ów fakt, iż te stworzenia żyły przed epoką dinozaurów. Kres epoki paleozoicznej stanowiło wymieranie permskie, kiedy to wymarło ponad 90% gatunków morskich. I właśnie od wtedy, od około 250 mln temu, życie zaczęło przechodzić gwałtowną metamorfozę, czyli: gwałtowne wymieranie permskie, dało asumpt do gwałtownej eksplozji życia w erze kolejnej – mezozoiku. Nastąpiła reorganizacja ocalałych organizmów, szansę na rozwój i dominację zyskały nowe linie stworzeń… Nastała era dinozaurów.

    Zatem, jeśli moje teoretyczne datowanie dla całości kolekcji jest właściwe, na podstawie obecności w kolekcji fragmentu paleozoicznego trylobita – to ów fakt daje niesamowite pobudzenie wyobraźni: te wszystkie stworzonka żyły przed epoką dinozaurów! Trzymać je teraz skamieniałe w dłoni (pre-ryba!), to faktycznie podróż w czasie!

    Moją odpowiedz KBG zakończę na wesoło: Znalezisk w Kołobrzegu szukać należy na plaży i znaleziskami tymi są skamieniałości. Moja rodzinna Warszawa nie pozostaje jednak w tyle, jeśli chodzi o “znaleziska” :) Ledwo wróciłam do domu, na parkingu znalazłam 20 zł. Kiedyś na innym parkingu znalazłam stówę. Zatem na “znaleziska” i w Warszawie można liczyć. Tyle że tu, miejscem potencjalnych znalezisk są parkingi :) . Generalnie: nie ważne gdzie się jest, warto, idąc, patrzeć pod nogi.

  4. Pingback: Relikty przeszłości c.d. Relics of the Past cont. |

  5. Pingback: Skamieniałości…. | phaedra

  6. Pingback: Fossils …. | klaustrophony

  7. Pingback: Kołobrzeg i Grzybowo – luty 2014. |

  8. Witam,również w Kołobrzegu znalazłam sporo skamielin,chodziłam w poszukiwaniu bursztynów,ale jak tylko znalazłam kamień z odciśniętymi muszelkami dosłownie oszalałam i przez cały tydzień wczasów chodziłam i zbierałam , wśród znalezisk mam również liliowce,ortocerasa,jak i muszelki-ramienionogi,muszę znów się udać nad Nasze morze,bo w przyszłym roku,żeby znaleźć jeszcze więcej ;) ,pozdrawiam serdecznie :)

    • Witaj Moniko!

      Dokładnie tak, to jest właśnie TO uczucie: wielka radość gdy znajdzie się pradawną istotę utrwaloną w kamieniu :) Ten kamień to jakby wehikuł czasu. Ale dla nas to nie jest science fiction lecz REALNOŚĆ, bo faktycznie to cudowne znalezisko w dłoniach trzymamy! Łatwo połknąć bakcyla, czyż nie? :) Życzę Ci obfitych kolejnych poszukiwań skamielin i gromadzenia coraz bardziej imponującej ich kolekcji!

      A ja w listopadzie zaprezentuję nowe zdjęcia skamieniałości, bo zebrałam wspaniałą kolekcję w lipcu tego roku.

      A bursztynów w Kołobrzegu nie znajdziesz. Bursztyny zbierzesz natomiast zimą na plaży w Sopocie, zwłaszcza w okolicy molo. Bursztynów jest tyle, że można na zbiory zabierać ze sobą słoik. Morze zimą wyrzuca na piach pokłady obumarłych wodorostów, całe ich płachty i to w te wodorosty powkręcane są bursztyny. Na ogół drobne, ale zdarza się znaleźć i większy okaz. A ów typ wodorostów ma bardzo cienkie, drobne nitki, którymi oplatają bursztyny. Z tych nitek trzeba bursztyny wysupływać.

      Pozdrawiam Cię serdecznie,

      Anna

  9. Witaj ponownie Anno , sugerowałam się takimi jak te doniesieniami o kołobrzeskich plażach , wiadomo , że po sztormach jest najlepsza szansa znalezienia bursztynów http://www.fakt.pl/Ludzie-Baltyk-wyrzuca-tony-bursztynow-,artykuly,61867,1.html , natomiast skamieliny jednak są ciekawsze,bo to co w nich zawarte kiedyś żyło , rosło .W tym roku nie udało mi się jednak pojechać nad Bałtyk ,ale nic straconego,tam jeszcze wiele “skarbów” czeka odkrycie ;)
    Pozdrawiam ciepło z okolic Beskidu Śląskiego :)

    • Przeczytałam Moniko ten artykuł, dzięki za podesłanie. Tam, jakiś komentator pisze, że to nie zdjęcia z Kołobrzegu. Myli się, zauważyłaś? Na zdjęciach widać przecież molo w Kołobrzegu.
      Miejscowi mówią, że bursztyny fale wyrzucają tylko w okresie jesienno-zimowym, z tego wynika, że jest to prawda… Bo latem nigdy bursztynów po sztormie nie znalazłam, za to świeżutkie skamieniałości jak najbardziej:)

      W Twoich okolicach też masz prawdopodobnie możliwości poszukiwań skamielin, prawda? W końcu to góry…. (nie to co moje Mazowsze:)

      Pozdrowienia serdeczne świąteczne Moniko!

      Wesołych Świąt i szczęśliwego Nowego Roku dla Ciebie!:)

      Anna.

  10. Pingback: Skamieniałości z Bałtyku. The Fossils from The Baltic Coast found in Kołobrzeg County. Part II. |

  11. Pingback: Bursztyny z Sopockiej plaży. Ambers from the Sopot Beach. |

  12. Pingback: Fossil – Soft Tissue: Fossilized Embryo. |

  13. Pingback: Wyprawy po skamieniałości / in Quest for Fossils. |

  14. Pingback: Wyprawy po skamieniałości / In Quest of Fossils. |

  15. Pingback: Skamieniałości z Bałtyku 4. The Fossils from The Baltic Coast found in Kołobrzeg County. Part IV. |

  16. Pingback: Skamieniałości z Bałtyku 6. The Fossils from The Baltic Coast found in Kołobrzeg County. Part VI. |

  17. Pingback: Skamieniałości z Bałtyku 3. The Fossils from The Baltic Coast found in Kołobrzeg County. Part III. |

Leave a Reply

